Ihmiset

Juttusarjassa kohdataan tekijöitä ja toimijoita muotoilun maailmasta.

Minna Särelä tarjoaa asiakkailleen vastuullista, harkittua muotoilua ja pullantuoksuisia tapahtumia.

Virkkuukoukut viuhuvat Eerikinkadun pienessä kivijalkaliikkeessä. Viisitoista innokasta virkkaajaa touhuaa värikkään matonkudelangan kimpussa Molla Millsin johdolla. Illan aikana on tarkoitus loihtia virkattuja säilytysastioita kotiin viemisiksi. Takahuoneesta leijailee vastaleivotun leivän muheva tuoksu. Pian virkkaajille on tarjolla itse leivottua luomuleipää ja tuorepuristettua omenamehua vauhdittamaan korien syntyä.

Tervetuloa Paloniin, pienten indie-suunnittelijoiden ja merkkien tuotteita myyvään liikkeeseen Eerikinkatu 7:ään. 

Minna Särelä on ollut kiinnostunut estetiikasta ja muotoilusta koko ikänsä. Hänen oma tiensä vei kaupallis-teknisten opintojen kautta markkinointitöihin, mutta rakkaus muotoiluun säilyi. Ajatus oman liikkeen perustamisesta syntyi vuosia sitten, mutta todellisesti prosessi alkoi Minnan ollessa äitiyslomalla. 

'Äitiysloma on tyypillinen taitekohta naisen elämässä. Moni tarvitsee tarpeeksi hyvän syyn viedä oma lapsi hoitoon päivittäin ja näin uranvaihdokset ja täyskäännökset elämässä tapahtuvat'.

Minna Särelän ajatus oli perustaa liike, joka myisi itsenäisten suunnittelijoiden itse valmistamia, eettisiä ja kauniita tuotteita. Näin lahjakkaat suunnittelijat saisivat tuotteensa esille ja myyntiin. Nuorille, uransa alussa oleville suunnittelijoille ja heidän tuotteilleen ei helposti löydy kannattavaa myyntikanavaa ja oman liikkeen avaaminen on monelle mahdottomuus. Särelä myös tiedosti lisääntyneen kysynnän eettisiä ja yksilöllisiä tuotteita kohtaan. 

'Monet hankkivat mielummin yhden tarkkaan harkitun, kauniin ja kestävän tuotteen kuin tehokkaasti tuotettua massaa'.


Liikkeen syntyprosessi oli pitkä ja haastava. Suunnittelijoihin tutustuminen ja yhteistyökumppaneiden haaliminen, ideointimatkat ulkomaille sekä oikeanlaisen liiketilan löytäminen veivät useita vuosia.  Lopulta Paloni avasi ovensa kesällä 2011. 

'Ilman läheisten ihmisten tukea ja apua tämä ei olisi ollut mahdollista', Särelä toteaa. Hän kuitenkin uskoi ideaansa niin vahvasti että myi jopa oman kotinsa saadakseen liikkeen avatuksi. Tällä hetkellä suunnittelijoita ja pieniä merkkejä Palonissa on mukana noin 80 ja valikoima muuttuu jatkuvasti. Minna saa yhteydenottoja uusilta halukkailta suunnittelijoilta viikottain, usein monta päivässä. Osa sunnittelijoista ja tuotemerkeistä on ollut mukana alusta alkaen. Palonin valikoima pidetään suurena sillä kattavasta valikoimasta asiakkaan kuin asiakkaan on helpompi löytää jotakin. Näin liikkeen ilme myös pysyy runsaana.

Palonissa on ryöppyävän runsasta mutta kotoisaa. Kaikkialla näkee toinen toistaan houkuttelevampia vaatteita, koruja, laukkuja ja huiveja. Olo on kuin lapsella karkkikaupassa. Myyntitiski on rakennettu vanhoista pariovista ja toripöydästä ja seinällä keikkuu myymälän nimikyltin virkaa toimittava sängynpääty. Liikkeen ilmeen takana on espanjalainen taiteilija Jorge Samaniego Bonnin, joka yhdessä Minna Särelän ja graafikko Hanne Huotarin kanssa rakensi Palonin maailman vastaaman Särelän mielikuvia ja ajatuksia unelmiensa liikkeestä. Bonnin Minna löysi Espanjan ideointimatkoiltaan, joilta myös osa liikkeen rekvisiitasta on peräisin. Hän halusi liikkeen olevan enemmän kuin kauppa. Vaatekauppa voi olla myös kokemus ja elämys, jonne voi unohtua haaveilemaan. 

Voiko yhteisöllisyys näkyä myyntityössä ja liiketoiminnassa? Palonissa yhteisöllisyyttä on pyritty tukemaan sekä tuotteiden suunnittelijat että liikkeen asiakkaat huomioiden. Suunnittelijoiden kynnys saada omia tuotteita esille on kohtalaisen pieni. Näin suunnittelijat saavat mahdollisuuden kokeilla siipiään pienin riskein. Minna myös auttaa suunnittelijoita tuotteiden hinnoittelussa ja yleisesti liiketoiminnan aloittamisessa maksutta. Tämä on monelle suunnittelijalle korvaamaton apu. Asiakkaita taas hellitään erilaisin tapahtumin ja kurssi-illoin. Silloin kuka tahansa pääsee pienellä summalla mukaan kokeilemaan uutta tekniikkaa tai vain nauttimaan hyvästä tunelmasta, iltapalasta ja muiden seurasta kauniissa ympäristössä. Myös keikat ja muut Palonissa järjestettävät tapahtumat haluavat tarjota muuta kuin ostokokemuksia. Ja useimmiten ihan ilmaiseksi. Minnan sanoin "Paloni ei ole vain kauppa - se on myös tunnelmia, elämyksiä, tarinoita ja yhdessäoloa."